În ultimii ani, în România, artiştii şi producţiile independente se intersectează din ce în ce mai des cu teatrul de stat. În spiritul acestui fenomen se încadrează şi evenimentul NottDependent, organizat de Teatrul Nottara din Bucureşti
În ultimii ani, în România, artiştii şi producţiile independente se intersectează din ce în ce mai des cu teatrul de stat. În spiritul acestui fenomen se încadrează şi evenimentul NottDependent, organizat de Teatrul Nottara din Bucureşti în perioada 21 - 25 iunie. Aflat la prima ediţie, NottDependent, primul festival de teatru independent organizat de un teatru de stat din Bucureşti, îşi propune să încurajeze dialogul dintre teatrul de stat şi mediul independent, oferind publicului ocazia de a cunoaşte mai bine producţiile independente.
Propunerea lansată de Teatrul Nottara către mediul independent a fost primită cu surprindere, spune Valentin Corneanu, unul dintre selecţionerii festivalului: "Prima reacţie, la primele discuţii a fost de mirare, după care, explicând situaţia, explicând conceptul şi tot ce presupune un festival de genul acesta, au înţeles şi au trimis spectacole. Totul a mers foarte bine după discuţia detaliată despre ce urmărim cu acest festival. Noi ne-am propus să oferim teatrelor independente o şansă de a juca pe o scenă consacrată. Am vrut să distrugem mitul conform căruia nu există nicio legătură între teatrul de stat şi teatrul independent. Că sunt doi adversari care se bat pe la colţuri, ceea ce nu este adevărat deloc şi nu este corect. Am sperat că publicul Teatrului Nottara, cel consacrat al Teatrului Nottara, va veni la acest festival, şi a fost. Şi publicul care nu este obişnuit cu Teatrul Nottara va veni din independent către Nottara. Acesta a fost şi o parte din pariu, pe care sper că l-am câştigat".
"Acest festival a apărut ca urmare a succesului avut, vreme de treisprezece ani, de Programul Nocturne, la rândul său iniţiat din nevoia de a oferi companiilor independente şi/ sau tinerilor artişti posibilitatea de a-şi prezenta spectacolele pe o scenă consacrată. Pe de altă parte, Nocturnele au oferit publicului, de-a lungul timpului, producţii majoritar realizate pe texte noi, cu o problematică actuală, având în distribuţie actori tineri", a declarat, la rândul său, Marinela Ţepuş, directorul Teatrului Nottara.
Dintre selecţionerii festivalului a făcut parte şi criticul Cristina Rusiecki, care consideră că miza proiectului NottDependent este una foarte importantă: "În ultimii cel puţin zece ani teatrul independent a fost o sursă permanentă de înnoire şi de propuneri provocatoare. Aşa că întâlnirea aceasta dintre teatrul de stat şi teatrul independent nu poate genera decât o energie pozitivă şi o energie creativă foarte importante. Cel puţin noi aşa sperăm. De asta am iniţiat acest demers. Ceea ce este cel mai important şi, cel puţin la început, a aparţinut în totalitate teatrului independent, a fost exerciţiul de a lucra cu texte contemporane foarte noi. Dacă teatrul tot este oglinda vie a societăţii, măcar să nu fie societatea de acum 25 de ani, ci să fie chiar societatea de astăzi, cu problemele ei, care se mută tot timpul, sunt în continuă fluiditate şi în continuă schimbare. Ori tocmai acesta este apanajul teatrului independent, că reuşeşte tot timpul să caute texte noi. Mie mi se pare că asta ajută foarte mult publicul, mai ales că publicul care merge la teatrul independent este tânăr. Cred că genul acesta de spectacole îl ajută să-şi cristalizeze mult mai bine problemele, relaţia cu societatea şi direcţiile în care trăieşte".
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved